Aktuality, Rozhovory s odborníky, Zajímavosti  /  11. 2. 2020

Dopřejte svému podnikání nový design a buďte o krok před konkurencí. Pomůže vám kreativní voucher od Středočeského kraje.

Moderní webové stránky, nové logo, obal nebo také marketingová strategie od profesionálů. To vše může posunout vaši firmu blíže k zákazníkům. Středočeský kraj připravuje na jaro novou výzvu programu Kreativní vouchery – jednorázové finanční podpory do výše 300 000 korun, určené na spolupráci malých a středních podniků s kreativci. O výhodách programu i úspěšných příkladech spolupráce jsme hovořili s Barbarou Svojanovskou, projektovou manažerkou Středočeského inovačního centra (SIC).

Projektová manažerka SIC Barbara Svojanovská

 

K čemu slouží Kreativní vouchery Středočeského kraje a jaká je jejich výhoda oproti jiným programům podpory?

Ani originální nápad nebývá jednoduché prodat, pokud není podpořen nápaditou kreativou. Kreativní vouchery tak slouží mimo jiné i k podpoře graficky nebo textově zpracovaného reklamního sdělení malých a středních firem z našeho regionu. Dodavateli nápadů a kreativních inovací můžou být komunikační agentury, designéři, fotografové nebo marketingoví specialisté z celé republiky. Výhody Kreativních voucherů jsou hned dvě. První je minimální administrativní zátěž pro žadatelskou firmu a druhá je rychlost při proplacení dotace.

Proč by měly středočeské firmy investovat právě do marketingu nebo nové grafiky?

Role kvalitní kreativy bývá často podceňována. Přitom jen zpola účinná kreativa znamená přinejlepším poloviční účinnost celé obchodní kampaně. Investice do kvalitní reklamní grafiky přitom nejsou nikterak závratné, oproti například pořízení nových technologií. Obecně platí, že vhodná kreativa má pozitivní vliv na ekonomický potenciál firmy a naším cílem je prostřednictvím této podpory pomoct středočeským firmám k růstu. Úspěšné firmy pak mají dopad i na rozvoj samotného kraje.

Hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová kdysi řekla, že i obal prodává a já můžu potvrdit, že je to pravda. Zajímavý obal je však pouze jeden z aspektů úspěšné firmy. V rámci kreativních služeb poskytujeme i možnost zpracování marketingové strategie, kterou většina firem považuje za okrajovou záležitost. Když se však firma odhodlá a nechá si marketingovou strategii vytvořit, tak ve výsledku pochopí, jak důležitý je pro ně plán rozvoje podnikání. Správně zpracovaná strategie často firmu dostane na vyšší úroveň, než se očekávalo.

Vím, co chci ve firmě zlepšit, ale neznám žádné kreativce. Co s tím?

Při výběru kreativce má firma na výběr ze dvou možností. Ta nejjednodušší je výběr z kreativní galerie, kterou máme zveřejněnou na našich webových stránkách. Galerie čítá necelých 150 kreativců z různých oborů napříč celou Českou republikou. Druhá možnost spočívá ve výběru vlastního kreativce, který se však musí zaregistrovat do naší kreativní galerie a splnit určité podmínky.

Jedná se o pilotní program nebo už s ním má Středočeský kraj nějaké zkušenosti? 

Pilotní program jsme zahájili v roce 2018 první výzvou. V tuto chvíli uzavíráme druhou, v rámci které ještě dobíhají některé projekty, ale finanční alokace je již zcela vyčerpaná. Současně pracujeme na přípravě třetí výzvy. Vzhledem k předchozím ročníkům již disponujeme dostatečnými zkušenostmi a máme i pozitivní odezvu od firem, které kreativní vouchery využily.

Můžete zmínit konkrétní příklady?

Ráda bych vzpomenula paní Zlatu Otavovou a její firmu CAKEZO. Paní Otavová začínala od nuly. V rámci potravinářského projektu vytvořila čokoládové polevy s vysokým leskem bez konzervantů a s vysokým obsahem čokolády. Ke skvělému produktu jí však chyběl obal i samotná propagace, což se potvrdilo na festivalu v Itálii, kde sice získala přes sto kontaktů, ze kterých se však ozval pouze jeden. Díky spolupráci se SIC a podpoře kreativního voucheru byl vytvořen nejen obal, ale i marketingová strategie a webové stránky. Pozitivní efekt se dostavil již na výstavě v Birminghamu, odkud si Zlata Otavová odvezla několik mezinárodních kontaktů, se kterými do týdne navázala spolupráci.

Dalším příběhem Kreativního voucheru je firma FRIENDI paní Jany Neckářové Paterové. Přes počáteční nejistotu, jak správně formulovat projekt, spatřil světlo světa unikátní produkt: organizér věcí na přední sedadlo spolujezdce, který zabraňuje neřízenému pohybu věcí v autě. Osobně musím říct, že než tato žádost přišla, několikrát jsem sbírala vysypané věci na podlaze auta, takže jsem hned po obdržení výzvy pochopila, o jak užitečný předmět se jedná. Paní Jana díky naší podpoře organizér navrhla, zpracovala, začala vyrábět a nyní s ním slaví velké úspěchy.

Infobox:

46
Počet podpořených projektů ve dvou výzvách
10 mil. Kč
Celková alokace. Ve druhé výzvě byly finance rozděleny do dvou skupin: klasické kreativní služby a průmyslový / produktový design.
200 a 300 tis. Kč
Maximální výše podpory pro kreativní služby (200 tis. Kč) a průmyslový/produktový design (300 tis. Kč)
Jaro 2020
Termín spuštění třetí výzvy

Více informací o kreativních voucherech najdete na webové stránce www.kreativnivouchery.s-ic.cz .

Autor: Redakce SIC