Přinášíme vám výběr nejzajímavějších aktualit ze světa inovací, které se objevily v médiích během března.
Hala 40 v Pražské tržnici, která svého času sloužila jako dršťkárna a lednice pro Pražská jatka, dostane nový smysl. Příští rok na jaře zde Praha chystá komunitní centrum s názvem Inkubátor 4.0, které má široké veřejnosti nabízet prostor pro vzdělávání v oblasti digitalizace. Industriální hala by podle plánu měla spravovat laboratoře zaměřené na virtuální realitu, 3D tisk, audiovizuální studio, učebny ale také malý podnikatelský inkubátor pro start-upy nebo kavárnu. Projekt si klade za cíl nabídnout profesionálům zázemí pro práci a zároveň umožnit zájemcům všech věkových kategorií, aby si mohli v praxi vyzkoušet, k čemu jim může digitální svět pomoci a jak se v něm bezpečně pohybovat.
Praha získala financování z evropského programu Pól růstu. Za realizací projektu stojí nezisková organizace OSE, která se o vznik takového prostoru snaží už 4 roky.
V pondělí 18. března proběhlo druhé kolokvium na téma Budoucnost automobilového průmyslu ČR, na kterém debatovali zástupci vládního kabinetu se zástupci Sdružení automobilového průmyslu, reprezentanty energetického a telekomunikačního odvětví i odborníky z univerzit a zahraničními hosty. Účastníci se shodli na úzké spolupráci v oblasti chytré mobility, pro kterou vnikne inovační centrum Mobility Innovation Hub. To by mělo propojit experty z automobilového sektoru a státní správy a zjednodušit propojení s globálními inovačními centry. Za cíl si klade přinést do reálného provozu nová řešení na podporu inovativní mobility.
Za velkou prioritu pokládají všechny strany zlepšení infrastruktury pro nabíjení elektromobilů a pokrytí dopravních tahů vysokorychlostním internetem pro budoucí testování autonomních vozů.
V areálu Plzeňského Světovaru vznikne technologické centrum za půl miliardy korun. Do dvou let by tu mělo vyrůst zázemí pro inovativní podniky, které se zabývají robotikou, virtuální realitou, umělou inteligencí nebo vývojem dronů. Tech Tower – jak se má tento inovační prostor jmenovat – bude primárně sloužit na podporu malých a středních podniků, které jsou podle radního Smart Cities Vlastimila Goly nezbytným ekonomickým článkem a budou vytvářet ekonomickou základnu pro další vývoj České republiky.
Mimo prostory pro firmy by na rozloze až osmi tisíc metrů čtverečních mělo vzniknout také stravovací zařízení pro zaměstnance, školka pro děti, prostory pro testování výroby a nebo třeba výstavní sál.
Již v letošním roce by se měla začít prodávat první vozy se službou Connect Vehicle Platform od společnosti Microsoft. Aliance automobilek Renault, Nissan a Mitsubishi Motors je začne nasazovat do svých vozů v masovém měřítku a postupně je uvést na všech 200 trhů, na kterých působí. Prvními “vlajkonoši” by měly být modely Renault Clio v Evropě a Nissan Leaf v Evropě a Japonsku. Connect Vehicle Platform by měla propojovat vozy s cloudovými službami od Microsoftu, které řidiči zajistí například monitoring vozu, propojenou navigaci s ostatními auty a spoustu dalšího. Do budoucnosti by měla služba také nabízet propojení s infrastrukturou chytrých měst.
Už tento týden se bude v Evropském parlamentu projednávat nová směrnice o autorském právu a reakce na tento kontroverzní krok se objevují malých i velkých podniků. Významnou roli v tomto “boji proti svobodnému internetu” zastala Wikipedie, která 21. března na celý den přestala fungovat v české, slovenské, německé a dánské verzi, aby návštěvníky upozornila na blížící se hlasování. Uvádí také odkaz pro přímé kontaktování europoslanců a celou situaci komentuje slovy: “Oba články mohou výrazně ovlivnit svobodu projevu a internetové spolupráce. Ačkoliv Wikipedie není přímo ovlivněna těmito ustanoveními, náš projekt stojí a padá se zbytkem internetu. Články 11 a 13 oslabí web i Wikipedii.”